Hoogst waarschijnlijk heeft hij nooit bestaan |
De Oostenrijkse
rechter die een vrouw veroordeelde met een boete vanwege het gebruik van de
term ‘pedofiel’ in relatie tot de profeet Mohammed, had in ieder geval in één
ding gelijk. Uit de levensloop van Mohammed blijkt niet dat hij van nature een
pedofiel was. Integendeel hij was een liefhebber van vrouwelijk schoon en ging
regelmatig te ver om een vrouw aan zijn harem toe te voegen. Natuurlijk had die
vrouw nooit veroordeeld mogen worden. Het Europese Hof waar ze de veroordeling
aanvocht, besliste
echter anders.
Hirsi Ali
drukte zich voorzichtiger uit. Zij zei dat Mohammed ‘naar de huidige maatstaven’
een pedofiel kon worden genoemd. Hadith’s en sira ondersteunen het verhaal dat
Mohammed de negenjarige Aïsha tot zijn vrouw maakte. Daar mogen vraagtekens bij
worden gezet. Het komt uit de hadith’s en zou gezegd zijn door Aïsha zelf.
Hadith’s zijn echter zo onbetrouwbaar dat een paar stromingen in de islam ze
volledig afwijzen.
Religies
zijn ontworpen om orde in de samenleving aan te brengen. Een god hadden ze
daarbij nodig om absoluut gezag uit te kunnen oefenen. Hadith’s werden vaak
gebruikt om nog iets aan de leer toe te voegen en het is volstrekt niet uit te
sluiten dat het verhaal van Aïsha is gefabriceerd om pedofiele praktijken
religieus te rechtvaardigen. Het gaat nog wel verder dan dat. Modern onderzoek
laat zien dat het de vraag is of Mohammed
ooit heeft bestaan. Mekka
en Medina verschijnen in historisch onderzoek ook al niet als geloofwaardige
plaatsen van belang tijdens het ontstaan van de islam.
Nu Wilders
de verzameling van alle Turkse moskeeën in Nederland tegen zich heeft gekregen
vanwege een kritische tweet over de mythische Mohammed ( Mohammed was een
pedofiel, massamoordenaar, terrorist en waanzinnige), is het de vraag of hij
zijn kritiek op de profeet beter kan verleggen naar het feit dat de man zoals
de islam hem presenteert is geschapen om de islamitische leer te ondersteunen
en als zodanig nooit bestaan heeft. Het is een fantasiefiguur die eigenschappen
kreeg toebedeeld die pasten in de maatschappelijke orde die de ontwerpers van
de islam nastreefden.
Er is
trouwens iets vreemds aan dat streven van de Turkse moskeeorganisatie om via
Twitter Wilders het twitteren te belemmeren. Moslims dienen de wetten van het
land waarin ze gevestigd zijn te eerbiedigen. Op grond van die wetten kan
Wilders in Nederland niet veroordeeld worden voor een kritische tweet. Nu kent
het voorschrift een ontsnappingsclausule. De wetten moeten gerespecteerd
worden, tenzij het geweten zich daar tegen verzet. Daaruit zou je kunnen
afleiden dat de Turkse organisatie door haar geweten gedreven wordt om Wilders
van het twittertoneel te doen verdwijnen. Aannemelijker is dat het een tactiek
is om hem op Twitter het zwijgen op te leggen. In het land waarin je Jezus een
homo mag noemen, vindt de Turkse organisatie kritiek op Mohammed
onaanvaardbaar. Daar zit een groot probleem.
De Turkse
organisatie erkent de Nederlandse wetgeving niet en zoekt andere manieren om
Wilders te censureren. Het is ook smerig dat die Turken een paar landen hebben
uitgezocht waarin Twitter wettelijk aan banden kan worden gelegd. In Pakistan
krijg je gemakkelijk een menigte op de been om dat te eisen. Wilders heeft
banden met het voormalige Indië en kan daarmee gepakt worden. Het betrekken van
Marokko bij de reeks kan geen andere bedoeling hebben dan de Marokkaanse
moskeeën mee te krijgen in de eis tot censuur.
In de toch
al lastige
relatie met het Turkse volksdeel in Nederland doet de Turkse organisatie
een zet die gezien kan worden als een oorlogsverklaring. De actie richt zich
niet alleen op Wilders persoonlijk. De actie is ook gericht op de Nederlandse
samenleving en de Nederlandse Staat die wijde ruimte biedt aan de vrijheid van
meningsuiting en de Turken niet tegemoet komt met een veroordeling van de
tweet. Nu de Oostenrijkse vrouw ook door het Europese Hof veroordeeld is,
krijgt de actie die gericht is op Twitter belangrijke steun.
De Turkse
actie zal ook wel weer tot opleving van de polarisatie leiden. Links komt
daarbij in het nauw. Ze zal het voor de Turken willen opnemen en de tweet
willen veroordelen, tegelijkertijd kunnen ze de vrijheid van meningsuiting niet
de nek omdraaien. Het zal er wel weer op uit draaien dat de tweet veroordeeld
wordt omdat die niet fatsoenlijk is en je niet alles hoeft te zeggen als het
een medemens kwetst. Islamitische bestuursfluisteraars zullen wel weer actief
rondgaan en hun Nederlandse gedoogpartners vragen hen te steunen in de
veroordeling van Wilders, wiens partij toevallig weer in de polls aan het
stijgen is.
Het is
oorlog, maar het lijkt erop dat alleen de Turken echt zullen vechten voor hun
zaak. Ze willen onder andere voorkomen dat er moslims zijn die Mohammed ook als
een pedofiel gaan zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten