maandag 6 juni 2016

De Nederlandse politie ‘deugt heel erg niet’, als je etnocentrisch interpreteert

                                                                                                 
Schuldig aan etnocentrisch interpreteren

De politie deugt niet. Dat vindt vandaag mevrouw Harriet Duurvoort in haar wekelijkse column in de Volkskrant. Haar meningen blinken uit in voorspelbaarheid. Vorige week nam ze het op voor mevrouw Simons. Haar visies blinken uit in etnocentrisch denken en zijn voorspelbaar.

Van de Volkskrant snap ik soms weinig. Dat tweederde van deNederlandse bevolking geen probleem ziet in etnisch profileren heb ik vandaag in de krant niet kunnen vinden. Dat het vandaag 6 juni is en dus een herdenkingsdatum van D-day, een toch niet onbelangrijk feit in de Europese geschiedenis, zit verstopt in een bijdrage op afdeling  Opinie & Debat. Wel tig (9!) pagina’s om het verscheiden van Muhammad Ali te memoreren. De voorpagina opent er mee en ook Grunberg is in zijn ‘voetnoot’ van mening dat hij er niet omheen kan. Wat zegt dat over een krant. Dat die gemaakt wordt door plus-veertigers voor plus-vijftigers?

Vandaag begint ook de Ramadan, de plicht voor moslims om de zelfbeheersing te trainen en gedachten en daden aan de armen te wijden. Op een eerder dagblog over ramadan heb ik inmiddels een mooi vervolg. Ik ontmoette een moslimstelletje dat met dedain over de ramadantraditie sprak. Ze vonden beiden dat de traditionele manier van ramadan vieren niet te combineren valt met het werk in Nederland. Na drie dagen voel je je gammel en dan moet je er nog zevenentwintig. Het is een uitputtingsslag. Ze hadden er wat op gevonden. Ze leven de dertig ramadandagen zuinig en sober. Het geld wat ze zo over houden, schenken ze aan een arm gezin. Petje af!, want ze moeten het ook nog opnemen tegen de sociale dwang in hun omgeving.

 Maar dan die mevrouw Harriet Duurvoort. Eigenlijk een nogal idiote column. Ze begint met de constatering dat het een mazzeltje is om vrouw te zijn want dan heb je eigenlijk geen last van ‘etnisch profileren’. Eigenlijk heeft ze het dus over ‘half etnisch profileren’. Daar kan wiskundig nog het nodige van worden afgetrokken. Het betreft met name jonge mannen. Dus neem ik de vrijheid om de volgende stap te nemen en te spreken over ‘kwart etnisch profileren’. Als ik dan nog een dure auto in het geding breng, blijft er ook van dat kwart nog nauwelijks iets over. Maar de politie heeft nog een lange weg te gaan, constateert Duurvoort.

Duurvoort bracht mij op de gedachte van een ander fenomeen: ‘etnocentrisch interpreteren’. Dat schoot me te binnen toen ik pas iemand sprak die in dat ‘kwart-profiel’ valt. “Als ik mijn kameraden moet geloven, moet Nederland een minstens een miljoen agenten tellen”, was zijn verhaal. “Ongelooflijk zo vaak als ze zijn aangehouden”. Eigenlijk is dat geen ‘etnisch interpreteren’, maar ‘etnocentrisch aandikken’.

Politie-agenten zijn mensen. Maar ongeveer eenderde van de Nederlandse bevolking, en Duurvoort hoort daarbij,  vindt dat ze bovenmenselijk dienen te zijn. Wat ik mis zijn de verhalen over de vaak bovenmenselijk moeilijke taak van onze dienders. Als er één groep met hun poten in de modder van de multiculturele samenleving staan, zijn zij het wel. Ze worden nogal eens gepest, gesard en uitgedaagd door lichtgetintiërs. Daarbij tonen ze de nodige zelfbeheersing alsof ze al jaren ramandan-training achter de rug hebben. Maar het lijkt een taboe om het over zulke dingen te hebben te hebben. In de etnocentrische interpretatie zijn het racistische hufters. Daar mogen we het dan weer wel over hebben.

Politie-agenten zijn mensen met een hondsmoeilijke taak. Als we niet accepteren dat ook daar af en toe fouten worden gemaakt, stellen we aan hen eisen die zo goed als niemand aan zichzelf zou stellen. Op mevrouw Duurvoort plus éénderde van de Nederlandsebevolking na dan.









Geen opmerkingen: