Volgens mij staat het allang vast dat Lodewijk Asscher de
nieuwe lijstaanvoerder van de PvdA zal worden. Vooral nu hij verzekerd heeft
bereid te zijn om in de oppositiebakjes plaats te nemen als de PvdA geen
regeringspartij zou worden, is de laatste twijfel over zijn beschikbaarheid
weggenomen. Andere kandidaten voor het politieke leiderschap van de PvdA zijn
weg gemanoeuvreerd en de vraag die over blijft is: hoe krijgen we Samsom uit
beeld. Nu hij beeldbepalend is geworden voor de vele concessies die de PvdA aan
de VVD heeft moeten doen, kan hij voor de komende verkiezingen niet langer het
gezicht van de PvdA zijn. Het campagneteam heeft een creatieve oplossing uit de
hoge hoed getoverd. Een toneelstukje in
vier bedrijven waarbij Asscher het beste script krijgt. Daar begint het al mee,
erger wordt het als je beseft dat we geconfronteerd worden met de klassieke
drogreden die bekend staan onder de naam ‘vals dilemma’
.
Vals dilemma
Het bekendste voorbeeld van een vals dilemma is de
vooroorlogse slogan ‘Mussert of Moskou’. De neiging om op zo’n
keuzevoorstel in te gaan bracht menigeen
tot de naïeve overtuiging dat het een onontkoombare keuze was. Dat is precies
wat het ‘vals dilemma’
als drogredenering beoogt. Bij het beperken van de keuze tot twee alternatieven
ontstaat de neiging om alternatieven te negeren. Het ‘vals dilemma’ komen we in
vele vermommingen tegen en vooral in de vorm van zwart-wit denken.
Misschien dat we er later nog eens in memoires over zullen
lezen hoe de PvdA de verkiezingen van 2017 inging met een toneelstukje in vier
bedrijven om de kiezer te verleiden. De truc van het valse dilemma verleidt
menigeen om een keuze te maken en die keuze leidt tot verbinding met de persoon
die gekozen is. Zo zet de potentiële kiezer al de eerste stap over een drempel
waarbij hij eigenlijk weg zou moeten blijven. De tweede winst bij het gebruik
van een vals dilemma is de media-exposure die het genereert. Vanmorgen had de
Volkskrant een hele pagina over het oninteressante eerste debat waarbij alleen
duidelijk wordt dat Asscher het beste script krijgt. Samsom, de loyale, offert
zich op om Asscher de beoogde kans te geven. Nog drie debatten te gaan en ik
kan voorspellen dat bij ieder volgend debat Asscher een duidelijker profiel
krijgt. Asscher de ‘empathische’ tegenover Samsom de ‘technocraat’.
De media
Je zou mogen verwachten dat de media het gebruik van een
drogreden al het ‘vals dilemma’ zouden doorzien. Daar is echter tot nu toe
niets van te merken. De media zijn niet alleen het eerste slachtoffer van de
campagnetruc, ze werken er op naïeve wijze aan mee om de keuze als hun lezers
of kijkers door te geven. Zo krijgt de campagne de beoogde exposure en zo
krijgt de PvdA door de media-aandacht gratis reclame. De boodschap van de media lijkt te zijn: alles liever dan de PVV.
Niet integer
In de polls staat de PvdA op nagenoeg gelijke hoogte als de
partij van Henk Krol, 50plus, die nauwelijks media-aandacht krijgt en toch
stevig aan het groeien is. De PvdA staat er slecht voor in de polls en dat is
waarschijnlijk de enige reden dat de partij een drogreden en een daaraan
verbonden toneelstukje inzet om te redden wat er te redden valt. Die keuze is
niet integer en politici zouden dat als eerste moeten kunnen inzien. Dat geldt
vooral voor beide kandidaten omdat ze een rolmodel willen zijn voor potentiële
kiezers. Die worden in het gekozen campagnemodel volledig voor het lapje
gehouden.
Het zwart-wit denken
van de PvdA voortgezet door DENK
Dat je niet deugt als je de denkbeelden van de PvdA niet
omarmt heeft de partij al heel veel sympathie gekost. In haar keuze voor de
multiculturele samenleving werd de traditionele achterban weggezet als
racistisch en xenofoob. Het is een vorm van intolerantie waarbij paradoxaal om
tolerantie wordt gevraagd. Nu de PvdA minder uitgesproken is geworden als het
om de multiculturele samenleving gaat, zet het afgesplitste DENK de oude
traditie voort. Culturele diversiteit is mooi en wie dat niet vindt zou
strafbaar moeten worden gesteld. Het door DENK gepropageerde zwart-witdenken
vindt zijn oorsprong bij de PvdA.
Besluit
Asscher of Samsom. Eigenlijk een interne keuze voor het
partijcongres, maar nu voorgelegd aan alle kiezers. Het zou ze worst moeten
wezen. Het is een keuze tussen de PvdA en de PvdA, een partij die de dubieuze
ethiek van ‘het doel heiligt de middelen’ heeft omarmd en daarmee haar morele
failliet aantoont. Het opportunisme druipt er van af. De PvdA is een onderneming
geworden die per campagne nieuwe illusies verkoopt omdat ze mensen van het eigen bedrijf aan het werk wil houden. Het zou me niet verbazen
als Samsom in werkelijkheid empathischer is dan de nieuwe kroonprins Asscher.
nb Eerder geplaatst op 'Harde Woorden': http://hardewoorden.nl/2016/11/asscher-of-samsom-een-vals-dilemma-als-campangetruc/
nb Eerder geplaatst op 'Harde Woorden': http://hardewoorden.nl/2016/11/asscher-of-samsom-een-vals-dilemma-als-campangetruc/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten