foto: Jaap Scheeren |
’
Wie is die Afriyie eigenlijk?
Volkskrantverslaggever Julien Althuisius ging een paar dagen met hem op stap en
schreef een kritiekloze reportage waarin Afriyie voortdurend aan het woord is
en ongehinderd zijn zelfpromotie kan ventileren.
Het artikel
opent met een paginagroot portret van Afriyie. Het is geen ontspannen blik die
de fotograaf heeft vastgelegd. De ogen stralen behoedzaamheid uit. De mond is
een raadsel. Wat vertelt die? Is het rancune, ontevredenheid, gekwetstheid of
zelfs wreedheid? De wangspieren ondersteunen de stand van de mond en versterken
de uitdrukking ervan.
Lijdzaam
ondergaat hij bij een demonstratie in Eindhoven de hoon van
pro-pietdemonstranten die hem ook bekogelen met eieren, bierblikjes en bananen.
“Maar dit is voor veel zwarte mensen
de dagelijkse realiteit. De reacties op de demonstraties bewijzen de noodzaak
van de demonstraties. Iedereen heeft dat nu kunnen zien.” Is het commentaar van Afriyie.
Afriyie’s
commentaar is een fraai voorbeeld van een drogredenering. Hij maakt met zijn
demonstraties tegen Zwarte Piet mensen boos en die boosheid gebruikt hij om te
bewijzen (zie je wel) dat er terecht gedemonstreerd wordt tegen racisme. Terg
een stier en als die je aanvalt zeg je dat het een onbetrouwbaar beest is die
nodig naar het slachthuis moet.
Afryie neemt
de verslaggever mee naar een bijeenkomst in Hoorn waar voornamelijk zwarte
anti-pieten aanwezig zijn. Zijn verhaal dat hij het voor zijn kinderen doet die
ooit waren uitgescholden voor ‘Zwarte Piet’, vult hij nu aan dat hij zelf als
kind ook werd uitgescholden. Hij doet het niet zo zeer voor zijn eigen
kinderen, maar vooral voor de kinderen in de Bijlmer die zich als niet volwaardig
weggemoffeld voelen. “Als het ons nou
lukt’, dacht Afriyie, “om Zwarte Piet
uit te bannen, dan kan ik wel tegen zo’n jongen zeggen, kijk, geen excuses
meer, nu moet je het zelf doen. Je kan je niet meer verschuilen”.
Was het maar
zo simpel dat de verbanning van Zwarte Piet alles oplost. Die jongen uit de Bijlmer
zal wel weer een ander excuus vinden. Het grootste probleem zit in de eigen
cultuur en vandaar uit is men vanuit slachtoffergedrag voortdurend op zoek naar
oorzaken buiten zichzelf. Maar de aanwezige politiechef prijst hem en zegt dat
hij veel respect voor het werk van Afriyie heeft.
Het noemen van de Bijlmer is een voorbeeld van hoe de gewiekste Afriyie te werk gaat. Hij gebruikt de reportage voor zelfpromotie. Zo is hij altijd voor dialoog (behalve bij demonstraties dan), houdt hij militanten onder de duim en helpt jongeren in de Bijlmer. Het lijkt bijna op een sollicitatie of een verzoek om meer subsidie. De argeloze journalist Althuisius geeft hem bewonderend alle ruimte.
Het noemen van de Bijlmer is een voorbeeld van hoe de gewiekste Afriyie te werk gaat. Hij gebruikt de reportage voor zelfpromotie. Zo is hij altijd voor dialoog (behalve bij demonstraties dan), houdt hij militanten onder de duim en helpt jongeren in de Bijlmer. Het lijkt bijna op een sollicitatie of een verzoek om meer subsidie. De argeloze journalist Althuisius geeft hem bewonderend alle ruimte.
Om zijn
verhaal kloppend te maken laat Afriyie in zijn presentatie zien dat het
Sinterklaasfeest oorspronkelijk zonder pieten werd gevierd. Die werden er later
als zwarte knecht aan toegevoegd. Ja zo kun je van Zwarte Piet het symbool
maken van het koloniale slavernijverleden. De werkelijkheid is anders. Toen de
katholieke kerk het oorspronkelijke heidense feest kerstende werd Sinterklaas de
heilige man die slaven bevrijdde en een aantal van hen als helpers aanstelde. De
bewijsbare onjuiste informatie die Afriyie zijn achterban voorhoudt is een vorm
van kwaadaardige agitatie. Hij misleidt zijn achterban als een bekwaam
manipulator.
Een paar
dagen later is hij op bezoek bij een kleine middelbare school in
West-Friesland. Hij kan praten als Brugman, maar daar pikken ze zijn verhaal
niet. Een meisje vat het standpunt van de klas samen: “Als je hier komt, respecteer dan onze feestdagen of ga weg”. Achteraf
verklaart hij aan de verslaggevers dat hij niet echt met ze in discussie wilde.
Dat zou niet eerlijk zijn geweest. “Ik
ben volwassen, zij zijn kinderen. Ik wilde alleen maar twijfel zaaien”, zo
verklaart hij zijn nederlaag.
Met de
verslaggever op weg naar huis, reizen ze door het weidse landschap van
West-Friesland. Afriyie zegt daarover: “als
ik schrijf, denk ik veel aan dit landschap. Zo zie ik Nederland. Ik zie
potentie. Een leeg veld, wat gaan we er neerzetten? Ze zeggen wel eens dat het
vol is. Maar kijk eens”.
Wat zou
Afriyie daar neer willen zetten, vroeg ik me bij deze passage af. Nu gaat het
eens niet over racisme, maar over leegte. Hij ziet geen landbouw of veeteelt,
maar potentie. Nederland kan nog groeien in last en tal. Is het een nieuwe vorm
om racisme te bestrijden en Nederland te verwijten dat ze eigenlijk geen mensen
meer van buiten wil opnemen omdat Nederland vol is? Zijn uitspraak roept in
ieder geval speculaties op omtrent zijn bedoelingen. Met Afrika op de springplank
naar Europa, roept zijn overtuiging vragen op.
Natuurlijk
is Nederland vol en dat al jaren. De sociale en fysieke infrastructuur loopt al
jaren hijgend achter bij de groei van de bevolking. Nederland is een van de
dichtst bevolkte landen ter wereld als er wordt gekeken naar het aantal
inwoners per vierkante kilometer. Het kan nog wel voller volgens Afriyie. Een
nieuw twistpunt is geboren, maar eerst nog Zwarte Piet volledig verbannen.
Ondertussen
is de verslaggever volledig overtuigd geraakt van de redelijkheid van de man. Precies
zoals hij wilde.
1 opmerking:
Dat Nederland de beste lanbouwgrond van de wereld heeft, en ook de boeren veel exporteren, dat ziet hij niet, eten komt uit een fabriek, of zo..
Een reactie posten