Het is het
Forum van Democratie gelukt om in de Tweede Kamer een discussie op gang te krijgen over het pact. Baudet was als eerste aan de beurt om namens zijn partij een
standpunt in te nemen. Zoals was te verwachten was het druk aan de
interruptiebalie. Het meest gehoorde verwijt was dat Baudet uitging van
aannames die niet hard konden worden gemaakt.
Dat was in
feite nogal merkwaardig. De vertegenwoordigers van de andere partijen die het
Baudet lastig maakten, deden in feite niet anders dan aannames debiteren die
eveneens niet hard kunnen worden gemaakt. De aanname dat herkomstlanden
aangesproken kunnen worden op het terugnemen van afgewezen migranten is
dubieus. Die doen nu bijna al alles om onder dat terugnemen uit te komen. Het
pact zal daar niet echt veel aan veranderen. Het is niet bindend en meer een
sterke aanbeveling. De herkomstlanden staan er over het algemeen ook niet om
bekend zich veel aan te trekken van overeenkomsten die wel bindend zijn. De
islamitische landen hebben hun eigen versie van mensenrechten opgesteld en die
ondergeschikt gemaakt aan de sharia. In de islamitische regelgeving geldt
emigreren naar een ander land om de islam uit te dragen als een aanbeveling uit
de Koran (9.19).
De aanname
van partijen die voor het pact zijn, berust dus op drijfzand. Ze stellen hoop
op een afspraak waarvan nog maar moet worden afgewacht of die wordt nagekomen.
Een andere
aanname van de partijen die voor het pact stemmen is dat het een oplossing is
om mensensmokkel tegen te gaan. IJdele hoop lijkt mij. Je kunt het vergelijken
met het verbod in Nederland om drugs te fabriceren. Voor zover de sterkte van
de politieorganisatie dat toelaat wordt een poging gedaan om dat verbod te
handhaven. Dat is gezien de omvang van de illegale activiteiten bij voorbaat
een verloren strijd. De jacht op illegale productie heeft als gevolg dat de
producenten steeds vernuftiger worden. Zo zal het ook gaan met de mensensmokkel.
Als daar iets tegen zal worden ondernomen zullen de smokkelaars dat zien als
een leerproces en nieuwe wegen aanboren om hun illegale goed af te leveren.
Er is ook
aantrekkende werking. Legaal of illegaal binnengekomen maakt niet zo veel uit.
Het pact, maar ook het vluchtelingenverdrag en de mensenrechten vereisen een
menswaardige behandeling en respect voor de rechten van ‘kwetsbare’ mensen. Het
recht om nagenoeg eindeloos te procederen staat al gauw garant voor een betaald
verblijf van minstens vijf jaar. Er is een andere aantrekkende werking. Dat
zijn de migranten die hier al verblijven. Ze zijn bepaald niet tegen het
uitbreiden van hun gemeenschap en voorzien potentiƫle migranten van advies en
faciliteiten.
Wie het
plaatje van landen bekijkt dat zich voorstander toont van het pact kan zich
verrast voelen. Het is met name Noordwest Europa dat zich voorstander toont
naast meer dan honderd landen die emigratie uit hun land niet als een echt
probleem zien en zelfs aanmoedigen.
De ‘soft
law’ zoals het pact wordt beschouwd zal uiteindelijk geheel of gedeeltelijk
eindigen in ‘law’. Het pact ziet migratie als onvermijdbaar en wil het zo veel
mogelijk in goede banen leiden, maar niet tegenhouden. Het inlegvelletje van
Rutte zal ons niet beschermen. Het was de SGP die het vergeleek met de
bijsluiter van een medicijn. De bijsluiter verandert het medicijn niet. Het
inlegvelletje zal dat ook niet doen en kan dat ook niet. De tekst van het pact
ligt vast. Migratierechten zijn
internationaal en het pact versterkt dat. Ook de Universele Verklaring van Rechten
van de Mens is ooit begonnen als een aanbeveling en heeft inmiddels een
absolute status gekregen waarbij het ontvangend land minder rechten heeft dan
de migrant die zich voordoet als asielzoeker.
De PVV legde
in haar bijdrage de nadruk op de rechten van de zittende bevolking en stelde
vast dat die rechten nauwelijks een rol spelen bij de overwegingen van de
voorstanders van het pact. Een terechte constatering, want voor de meerderheid
van de bevolking is het genoeg geweest.
Het pact
vormt een bedreiging. Voor de regeringspartijen, die overigens met uitzondering
van D’66 onderling verdeeld zijn, is het een oplossing. Een oplossing die
echter niet gebaseerd is op realistische aannames. Het is typisch voor Noordwest
Europa waar hoge verwachtingen en niet realistische aannames voor problemen
hebben gezorgd die men al niet meer de baas kan. Er is niets van geleerd en dat
zal ook niet gebeuren. Nederland, zo heeft de regering besloten, moet zijn
beste beentje voorzetten.
Voor de VVD
hoefde een pact niet zo, maar ze zullen het wel steunen. In de discussie werd
duidelijk dat zowel Dijkhoff toen hij nog staatssecretaris was als
staatssecretaris Harbers voorzitter zijn geweest van de VN-commissie en dat de
Europese Unie namens alle aangesloten landen deelnam aan de onderhandelingen
over het pact.
Het
bedrijfsleven krijgt veel zeggenschap. Het mag aangeven aan wat voor migranten
er behoefte is. Voor een belangrijk deel zullen die bestaan uit mensen die werk
willen doen dat niet populair is en/of te weinig inkomen oplevert. Ze zullen
recht hebben op gezinshereniging en we weten waar dat op uitloopt omdat we
eerdere ervaringen hebben met arbeidsmigranten uit Turkije en Marokko. Je
begint met enkele tientallen duizenden en voor je het weet zijn het
honderdduizenden. Als ze niet meer nodig zijn, gaan ze niet terug.
Het pact is een ongewis avontuur waarvan we mogen
verwachten dat het de diversiteit zal doen toenemen met alle problemen die daar
mee samenhangen. In het geopolitieke krachtenveld is Noordwest Europa door zijn oprechte trouw aan allerlei internationale afspraken de zwakste partij. Het grootste deel van de wereld heeft veel minder op met internationale afspraken als die hun belang in de weg staan.
1 opmerking:
Het hele debat was voor de show
In het debat waar azmani van de VVD aan het woord was werd beweerd dat 2 staatssecretarissen onder Rutte...harbers en zijn voorganger meegeholpen dit verdrag op te stellen. Een maand geleden deed harbers net of ie niet wist wat het pact van marrakech was. Zoek dat stukje op en je weet weer dat het een truc uit de doos van Rutte was. We moeten gewoon opgeruimd worden ..... De hele 2e kamer waarschijnlijk op PVV. FVD misschien 50+ en SGP na wisten dat die ondertekening er sowieso zou komen dus wilden aanvankelijk geen debat. Maar in die tussenliggende weken dat baudet dat debat aanvroeg en gisteren zijn waarschijnlijk de klokken gelijk gezet tussen de andere partijen
Op opruiming van ons en onze cultuur komt het waarschijnlijk op neer ...... als wij niet in MASSAAL verzet komen althans ....... en ook dan hebben we nog massa's problemen. Als Afrika en het midden oosten deze kant op beginnen te bewegen wordt het alsmaar moeilijker
In you tube vindt je het debat en zoek het stuk met azmani. In minuut 15 begint ie dat dijkhoff en harbers betrokken waren bij de opstelling van dit verdrag en dat al 2 jaar. Is een groot bedrog en alle partijen wisten waarschijnlijk de uitkomst van dit debat almisschien op PVV FVD 50+ en SGP na
Een reactie posten