donderdag 14 september 2017

Burgemeester van der Laan: het zijn geen managementfouten, het is de Marokkaanse tribale cultuur


Saadia Ait-Taleb 

De Amsterdamse gemeenteraad discussieert vandaag over wat er verkeerd is gegaan bij de afdeling ‘radicalisatie en polarisatie’. Voorafgaande aan die discussie ging van der Laan diep door het stof met de boodschap dat het toezicht op de afdeling ernstig tekort schoot. Dat is echter niet het echte probleem. Dat is de Marokkaanse cultuur.
In een interview met de Groene Amsterdammer (02072014) heeft Fatima Elatik die cultuur kernachtig onder woorden gebracht:

Wat is de waarde van familie?
‘Je familie, daar doe je alles voor en dat is wederkerig. Zij doen ook alles voor jou.’

De conclusie dat bij de afdeling onder leiding van  Saadia Ait-Taleb loyaliteit boven kwaliteit ging wijst op coöptatie waarbij vrienden en familie begunstigd werden. Dat gold niet alleen voor het aannamebeleid, maar ook bij het verstrekken van opdrachten.
En dat is nog niet alles. Als moslims worden Marokkanen geacht niets ten nadele van de islam te doen. Waar mogelijk worden zij geacht het belang van de islam te dienen. Elkaar de bal toespelen heeft niet alleen te maken met het bevoordelen van het eigen netwerk,  maar ook met de belangenbehartiging voor de eigen etnische groep en de islam.

In feite is het de tribale cultuur waar deze houding uit voortvloeit. In alle beschouwingen over de islam en moslims krijgt de tribale cultuur nog steeds te weinig aandacht, terwijl het toch een grotere probleemveroorzaker is dan de islam zelf. De tribale cultuur is grondig onderzocht en beschreven door de Canadese antropoloog Salzman. Wie zich daar verder in wil verdiepen, heeft veel aan het essay dat Salman schreef over de tribale cultuur.

Tribale cultuur staat haaks op de Nederlandse cultuur. De veiligheid en bestaanszekerheid die de tribale cultuur biedt is in feite discriminerend ten opzichte van degenen die buiten de groep vallen. Veiligheid en bestaanszekerheid worden in Nederland gewaarborgd door wetten en de handhaving van wetten die ieder individu rechtszekerheid bieden. In islamitische landen, waar wetten en de handhaving daarvan leiden onder de overal aanwezige corruptie, is de tribale cultuur een veilige haven. De onbekendheid met tribale cultuur is een probleem. Bij tribale cultuur denkt men meestal aan exotische stammen. Dat de bevolking van islamitische landen sterk leunt op de tribale cultuur die verweven is met de islam is veel minder bekend.
Door het bevoordelen van elkaar, de belangenbehartiging voor de eigen etnische groep en het dienen van de islam, leidt de tribale cultuur in Nederland juist tot corruptie van de Nederlandse waarden en normen. Fraude met subsidies is een van de gevolgen daarvan.

De tribale cultuur van moslims zou veel meer aandacht dienen te krijgen in het personeelsbeleid bij de overheid. Het voornemen bijvoorbeeld van de Amsterdamse politie om veel meer allochtonen te werven, moet in dit licht bekeken worden. Als het niet gepaard gaat met een streng integriteitsbeleid dat corruptie en fraude tegengaat, kunnen de problemen bij voorbaat worden voorspeld. Het ligt niet altijd aan de individuele moslim zelf.  De tribale cultuur veroorzaakt groepsdruk die niet altijd even plezierig is en waar men zich zelden aan kan onttrekken. Vandaag meldde de Telegraaf dat integriteitsproblemen en corruptie onder allochtone agenten veelvuldig zijn

De gemeente Amsterdam zit niet alleen met een managementprobleem, maar vooral met een cultureel probleem dat overal in de ambtelijke organisatie voor problemen zorgt. Het is een hardnekkig probleem dat zich ook voordoet in de relatie van de gemeente met islamitische instituties.



3 opmerkingen:

Ad Rek zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Ad Rek zei

Goed, scherp, beknopt en bondig beschreven Peter. Een opmerking wel, je schrijft; "dat de bevolking van islamitische landen sterk leunt op de tribale cultuur die verweven is met de islam (....). Het woord verweven. Verweven heeft voor mij de betekenis van twee verschillende dingen die met elkaar verknoopt/verweven raken. Ik zie meer een intrinsieke of inherente eenheid. Er lijkt dan een organische groei plaats te vinden, je hebt familie, clan, stam, volk - althans min of meer één taal, en dan de oemma die door mohammed ingesteld en geheiligd werd door een directe eenheid te onderwijzen met tawhid, de eenheid van god. In die zin versterkt de islam de tribale cultuur, terwijl je kan zeggen dat het ooit positief bedoeld was, of positief uitwerkte omdat de enge begrensde stam en clan gevoelens werden overstegen naar een hele Arabische cultuur en zelfs verder naar andere volken en culturen. Of dat zo was kan over gediscussieerd worden in ieder geval is het hier en nu een nadeel. Ik vind je artikel daarom zo goed omdat het (voor mij in ieder geval) aantoont dat het inderdaad dat familie en clan instinct is dat groeit en doorgroeit. Er vindt op het punt waar het overgaat in oemma geen mutatie plaats naar een meer universeel mens- en godsbeeld. Het blijft inderdaad de eigen familie, eigen stam of clan of de eigen godsdienst. Het blijft tegenover de anderen staan die er niet bij horen.

Peter's Blogboek zei

Ad Rek, interessant. We kijken beide vanuit een ander perspectief. Ik benoem verwevenheid als oorzaak, jij ziet (als gevolg) de ontstane eenheid. Dat instinct is er, het is de nomadische, tribale Arabische cultuur van het recht van de sterkste.Daarin is 'roof' een middel van bestaan. Dat het zich via de islam verspreid naar andere culturen is waar. De theologie van de islam rechtvaardigt de verspreiding van het 'instinct'. Voor mij blijft er echter sprake van verwevenheid. De schrijvers van de koran hebben uit de joodse en christelijke theologie geput en die verweven met de normen en waarden van de tribale cultuur. Die tribale cultuur die via de islam wordt doorgegeven wordt onvoldoende onderkend.