“De media hebben het gedaan”, verzucht Ariejan Korteweg in de Volkskrant van 1 december 2016. Hij bezocht een conferentie in het lommerrijke
Doorn. De conferentie werd georganiseerd door consultants die een nieuw
verdienmodel hebben ontdekt met cursussen: ‘Hoe vinden de mainstreammedia weer
aansluiting bij de samenleving en dat deel van de bevolking dat zich door de
media voelt genegeerd of weggezet’. Kortweg voelde zich na afloop van de
conferentie achtergelaten met een ‘prop onverteerde woede’. Dan volgt een
verontwaardigd relaas over hoe de media zich in het verleden hebben weten te
onttrekken aan de beperkingen die de verzuiling hen oplegde, en hoe ook
journalisten, naast wetenschappers en politici, moslimterrorisme, financiële
crisis, Brexit, Trump en Fillon niet konden zien aankomen. ‘Gelul’, roep ik
hier (excusez le mot) keihard. Er waren genoeg mensen die het wel zagen. Die
werden echter niet geloofd of domweg weggezet.
Korteweg is niet de enige journalist die ik sinds de
verkiezing van Trump tranen met tuiten heb horen huilen over hun verloren
journalistieke rijk. Er zijn goede redenen om ze met pensioen te sturen. Hun
zelfgenoegzaamheid verduistert hun blik op de wereld. Opgesloten in hun
politiek correct denken zien ze zichzelf als missionarissen die als taak hebben
de wereld te verbeteren en die zo doende steeds dichter bij de afgrond brengen.
Hun missionaire taak bestond er niet uit om de wereld te laten zien zoals die in
werkelijkheid is, maar zoals we die moesten zien. Voor de Volkskrant zijn
bijvoorbeeld alle leden van minderheidsgroepen ‘Nederlanders’. Formeel is dat
natuurlijk juist, maar in de praktijk kunnen, cultuurverschillen in aanmerking
nemend, daar grote vraagtekens bij worden geplaatst. De aanpak van de
Volkskrant om manifestaties van minderheden met begrip tegemoet te treden,
werkt verhullend. Het is niet alleen zelfgenoegzaamheid, het is ook hoogmoed
omdat de illusie bestaat dat de lezer dat niet door heeft. Iedere morgen zet ik
me weer schrap om te sparren met de Volkskrant en nogal eens kom ik tot de
conclusie dat ik de wereld beter lijk te kennen en te begrijpen dan de Volkskrant.
Het is mij er niet om te doen om alleen op Korteweg te
hakken. Hij is slechts één van de velen die onvoldoende afstand hebben genomen
van de politieke correctheid die de waarheid in een pedagogische verpakking
steekt. Politieke correctheid heeft ons in een tijdperk van duisternis geleid.
De waarheid doet er alleen nog toe als die politiek correct is. Vanwege discriminatie
en racisme hebben minderheidsgroepen het sociaal-economisch moeilijk,
bijvoorbeeld. Het is een hardnekkige meme geworden. Geen journalist die zich hardop durft af te vragen of het vasthouden aan de eigen afwijkende cultuur bij
minderheden op zijn minst ook een oorzaak zou kunnen zijn. Wie dat bij de
Volkskrant zou durven, ligt er waarschijnlijk snel uit. Want er is niet alleen politiek
correcte censuur, er is ook een afrekencultuur voor degenen die zich niet aan
de voorgeschreven lijn houden. Media, menswetenschappers en politici hebben ons
naar dat tijdperk van duisternis geleid. Nu de opstand daartegen groeit, voelen
ze zich verongelijkt. Ze bedoelden het toch zo goed? Ja, maar het heeft tot
ellendige polarisatie geleid en het voortdurend afnemen van vertrouwen in de
gevestigde orde.
Kritiek moet
De media zijn er niet om te missioneren en de lezer de ‘juiste’
opvattingen voor te houden. De media vormen het belangrijkste middel om de
democratie gezond te houden. Die functie vervullen ze als ze voldoende afstand
houden van willekeurig welk belang dan ook. Minderheden, om het daarbij te houden,
hebben belangen. De acceptatie van hun afwijkende cultuur is een belang. We
leven behalve in het tijdperk van duisternis, ook in het tijdperk van de
minderheden. Als ze vanwege hun afwijkende cultuur gediscrimineerd worden,
faciliteren menswetenschappers, politici en opiniërende journalisten hun recht
op eigen, afwijkende, cultuur. Er is bijvoorbeeld weinig aandacht geweest voor
het onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau, waaruit blijkt dat
integratie mensen gelukkiger maakt. Dat kun je ook met gewoon verstand
beredeneren, behalve wanneer dat wordt verduisterd door politiek correcte
opvattingen. Dan zie je alleen maar 'slachtoffers.'
Dat de islam een ingebouwde neiging heeft om te domineren en haar
volgelingen de boodschap meegeeft om de wereld voor Allah te veroveren, lees je
niet in de krant. Het is wel te vinden in de alternatieve media en die worden
daarom met de nek aangekeken. Ze laten een niet gewenste waarheid zien en
vervullen daarmee de hoogstnoodzakelijke kritische functie die een samenleving
nodig heeft om gezond te blijven. Dat vertegenwoordigers van de islam sluw zijn in het bedienen van bestuurders, politici en journalisten met politiek correcte
opvattingen, ontgaat de gemiddelde journalist die in de politiek correcte
bubbel verkeert, nog steeds. Als hem dat niet is ontgaan, zwijgt hij er over, de
waarheid vertellen kan hem zijn reputatie en carrière kosten. Media doen aan
zelfcensuur, bedriegen de lezer, luisteraar of kijker, en krijgen applaus uit
de hoek waar belangen samenvallen met politieke correctheid. Ze laten zich in
slaap sussen met de gedachte het goede te doen. Maar zoals eerder al gesteld
veroorzaakt het polarisatie en afnemend vertrouwen in de gevestigde orde. Het
vertaalt zich ook in afnemende kijkcijfers, oplagen en ledenaantallen. Er is
een crisis gaande. Arjan Korteweg begrijpt die niet. Wellicht heeft hij niet in
de gaten dat hij net als zoveel anderen voor het karretje van
minderheidsbelangen en geopolitieke belangen wordt gespannen. Hij heeft zich
met die belangen geïdentificeerd en het is de vraag of hij dat door heeft.
Kritiek moet. Bij een aantal belangrijke onderwerpen is die
wel in buurten en wijken en aan stamtafels te horen. Politieke correctheid
schrijft echter voor dat die kritiek als onvolwassen, onbehoorlijk moet worden
afgewezen. Kritiek is echter een onderdeel van de functionerende sociale
controle waarmee vingers op zere plekken worden gelegd. De oproep aan
minderheden die daaruit voorkomt, luidt in feite: ‘Doe als wij, daar worden we
allemaal beter van’. Dat bevordert eenheid en binding. Maar ‘eenheid en binding’
zoekt het politiek correcte deel van de samenleving hardnekkig op de verkeerde
plaats. Alsof nog steeds niet wordt begrepen dat die weg tot dictatuur leidt.
2 opmerkingen:
Geachte Peter Louter,
Dank voor deze uitgebreide reactie. De hele riedel over de vooringenomenheid van de media ken ik. Die komt telkens terug. Het is de taak van de journalist alles waaraan hij aandacht besteedt te willen begrijpen, 'manifestaties van minderheden'vormen daarop geen uitzondering. Als u daarvoor wel een uitzondering wilt maken, is een blog als dit een prima idee. Dan zou het de discussie verder helpen wanneer u zich aan de feiten houdt, en mij niet een wereldbeeld en levenshouding in de schoot werpt die uit uw eigen duim komt. Juist dat voor een ander denken, dat mag wat mij betreft wat minder.
Overigens, met de oplage van de Volkskrant gaat het vooralsnog naar wens, waarvoor hartelijke dank.
Vriendelijke groet
Ariejan Korteweg
Beste mijnheer Ariejan,
Uit uw reactie begrijp ik dat mijn feedback de 'prop onverteerde woede' uit uw column alleen maar groter heeft gemaakt. Ik heb het als nogal schofferend ervaren als u schrijft dat mijn wereldbeeld en levenshouding gebaseerd is op wat uit mijn duim komt. Kennelijk verkeer ik in een betere positie om de wereld zoals die is te begrijpen. U ziet u wat feiten uit het uit het bovenstaande over het hoofd. Het bevestigt mijn veronderstelling dat ik uw wereldbeeld en levenshouding wel goed heb ingeschat.
Ik wens u een mooie plaats aan de stamtafel waar u met de andere verongelijkte jouralisten zelfgenoegzaam kunt mijmeren over vroeger toen alles nog beter was,er nog maar weinig 'ellendelingen' als ik rond liepen en journalisten nog op hun blauwe ogen werden vertrouwd.
Het ga u goed!
Een reactie posten