Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de situatie van Ebru
Umar die zowel Nederlands als Turks onderdaan is. Een dubbel paspoort heeft
voordelen, maar er zitten ook risico’s aan vast. Heel wat Nederturken (is dat
eigenlijk een nieuw woord?) beseffen dat ook zij op hun woorden moeten passen
en zelfs al geregistreerd kunnen staan voor belediging van het Turkse
staatshoofd. Bij een bezoek aan het land van oorsprong kan hen hetzelfde
overkomen als Ebru Umar overkwam.
De ontwikkelingen in Turkije vormen een bedreiging voor de
vele vrijzinnige en seculiere inwoners van Turkije en voor vrijzinnige Turken
in Europa. En het gaat verder dan dat. Jan Böhmermann die een satirisch gedicht
over Erdogan maakte, wordt, nadat Erdogan aangifte had gedaan, door de Duitse
justitie vervolgd voor smaad. Is zo’n smaadgedicht schadelijk voor het aanzien
van Erdogan? Mij lijkt van niet. De man roept alleen al smaad over zich af voor
de wijze waarop hij in eigen land met de persvrijheid en vijanden van zijn
regime omgaat.
Hoe de Tweede Kamer met de situatie van Ebru Umar omgaat,
zou de vrijheid van meningsuiting en het belang daarvan als belangrijkste
onderwerp moeten hebben. Die vrijheid is de enige manier waarop macht aan
banden kan worden gelegd. Vandaag zal de Tweede Kamer ook debatteren over een
verwant onderwerp. Op initiatief van onder meer het CDA en D’66 stemt de Tweede
Kamer vandaag over een motie om maatregelen te kunnen treffen tegen
organisaties en instellingen die (islamitische) haatpredikers een podium
bieden. Ook hier is de vrijheid van meningsuiting aan de orde en met name de
grenzen daarvan.
Het is nog wel iets ingewikkelder. Niet alleen de vrijheid
van meningsuiting, maar ook de vrijheid van godsdienst spelen een rol bij het
onderwerp ‘haatpredikers’. Elders heb ik al eens betoogd dat de vrijheid van
godsdienst alleen toekomt aan religies die in woord en daad de godsdienstvrede onderschrijven. Een religie die dat niet doet zou in Nederland geen
faciliterende steun moeten krijgen. Als we uitgaan van de rol van de vrijheid
van meningsuiting bij de bestrijding van ongewenste macht, biedt dat een
aanknopingspunt voor het weren van haatpredikers. Ze worden in eigen kring
nauwelijks bestreden en wie buiten die kring zich actief weert tegen haatpredikers
krijgt niet alleen islamisten tegen zich, maar ook politiek correct Nederland.
In de NRC van 17 mei zijn het twee hoogleraren die het
opnemen voor de vrijheid van meningsuiting van haatpredikers. Jan Brouwer (RUG) en Jon Schilder (VU) maken zich in een opinie-artikel sterk voor de vrijheid van meningsuiting van dat soort lieden. Hun stelling is dat er alleen
ingegrepen dient te worden als ze opvattingen verkondigen die strafbaar zijn.
Een nogal zwak argument want de vrijheid van godsdienst biedt nog wel wat meer
ruimte dan de vrijheid van meningsuiting. Daar komt bij dat haatpredikers bij
hun optreden in Nederland zich rekenschap geven van wat hier wel en niet kan. Ze
worden echter uitgenodigd vanwege hun reputatie. Buiten Nederland gaan ze een
stuk verder wanneer het gaat om antisemitisme, homohaat en de afwijzing van
Europese normen en waarden. Hun reputatie is onder moslims bekend via de
schotel en YouTube. Bij het debat in de Tweede Kamer zou dan ook rekening
moeten worden gehouden met wat haatpredikers buiten Nederland verkondigen. Haatpredikers doen niet aan bestrijding van ongewenste macht, ze zoeken macht voor opvattingen die volkomen strijdig zijn met onze normen en waarden. Ze keren zich bijvoorbeeld tegen de vrijheid van meningsuiting.
Homo's beschermen en de vrijheid van meningsuiting van haatimams beschermen gaat niet samen betoogden eerder opiniemakers in de NRC.
Homo's beschermen en de vrijheid van meningsuiting van haatimams beschermen gaat niet samen betoogden eerder opiniemakers in de NRC.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten