Hopelijk nemen Fokke en Sukke het me niet kwalijk dat ik hun cartoon gebruik |
De ophef over mevrouw Simons is nog niet overgewaaid.
Politiek correct Nederland maakt zich zorgen over het ‘asociale’ internet en
uitingen van racisme en discriminatie daar. Racisme is een verouderd woord. Dat
zouden we nog maar zeer omzichtig moeten gebruiken. Discriminatie is alom
tegenwoordig en in bepaalde gevallen (als het gaat om niet-geïntegreerden) kan
ik dat niet als iets verwijtbaars zien.
Internet heeft zichtbaar gemaakt wat vroeger bij
borreltafels en theekransjes te horen was. Roddel heeft een aantal functies.
Het bevestigt de gewenste norm, het geeft groepsbinding en oefent in de vorm
van sociale controle druk uit op norm-afwijkers. De taal die in roddelcircuits
gebezigd wordt is vaak net zo venijnig als op internet te zien is. Neem van mij
aan dat nergens de sociale controle zo sterk is als in islamitische
gemeenschappen.
Ik heb de facebookpagina waarop men mevrouw Simons op 6
december wil uitzwaaien, gesteund. Ludieke actie, al ben ik ook niet zo
gecharmeerd van wat ik daar aan reacties tegenkom. Maar ieder vogeltje zingt
zoals het gebekt is, leerde ik een van een advocaat, en een hoogleraar kan in
nette bewoordingen vernietigender veroordelen dan een grofgebekte stratenmaker.
Mijn steun kwam in dit geval voort uit de waarneming dat het om een
georganiseerde tegenreactie ging. Meer dan veertigduizend adhesiebetuigers
maakten mevrouw Simons duidelijk dat ze wat hen betreft normen overschreed en
haar dat op die manier duidelijk wilden maken.
De islam in Nederland is veel beter georganiseerd om
structureel de normovertredingen vanuit haar perspectief op propagandistische aan
de orde te stellen. Het NOS-journaal van gisteren bevatte een onderwerp waarin ‘islamofobie’
aan de orde werd gesteld. Aan de hand van een onderzoek van SPIOR (StichtingPlatform Islamitische Organisaties Rijnmond) werd kenbaar gemaakt dat discriminatie en
islamofobie in met name Rotterdam toeneemt.
Over die presentatie is duidelijk goed nagedacht.
Burgemeester Aboutaleb werd bereid gevonden om
‘spin’ te geven aan de boodschap. Dat levert altijd meer journalistieke belangstelling op dan wanneer er geen bekende persoon aanwezig is. Aboutaleb liet zich daarvoor gebruiken en dat hij belijdend moslim is maakte het extra pikant. De presentatie namens SPIOR werd verzorgd door een keurig geklede heer en een autochtone bekeerlinge met een zwarte hijab (een hijab gaat net een stapje verder dan een hoofddoekje en bedekt ook de hals volledig). De boodschap was duidelijk. Ook autochtone Nederlanders kunnen moslim zijn en dit is een autochtone moslima die de conclusies van het onderzoek ondersteunt. Voor de NOS was er een interview beschikbaar waarin een moeder mocht vertellen dat zij en haar dochter in de tram door voetbalsupporters waren aangevallen en van hun hoofdoek beroofd. Mag niet natuurlijk, maar het betrof een incident dat niet representatief is voor de situatie als geheel. Bekend is dat hoofddoekdraagsters te maken krijgen met afkeurende blikken en het op de arbeidsmarkt moeilijk hebben. Daar heb ik hetniet echt moeilijk mee. Zo maken veel mensen duidelijk dat het buiten hun normen valt. En precies daar verzet de islam zich tegen. “Wen er maar aan”, zeggen de gewiekste jongens van DENK.
‘spin’ te geven aan de boodschap. Dat levert altijd meer journalistieke belangstelling op dan wanneer er geen bekende persoon aanwezig is. Aboutaleb liet zich daarvoor gebruiken en dat hij belijdend moslim is maakte het extra pikant. De presentatie namens SPIOR werd verzorgd door een keurig geklede heer en een autochtone bekeerlinge met een zwarte hijab (een hijab gaat net een stapje verder dan een hoofddoekje en bedekt ook de hals volledig). De boodschap was duidelijk. Ook autochtone Nederlanders kunnen moslim zijn en dit is een autochtone moslima die de conclusies van het onderzoek ondersteunt. Voor de NOS was er een interview beschikbaar waarin een moeder mocht vertellen dat zij en haar dochter in de tram door voetbalsupporters waren aangevallen en van hun hoofdoek beroofd. Mag niet natuurlijk, maar het betrof een incident dat niet representatief is voor de situatie als geheel. Bekend is dat hoofddoekdraagsters te maken krijgen met afkeurende blikken en het op de arbeidsmarkt moeilijk hebben. Daar heb ik hetniet echt moeilijk mee. Zo maken veel mensen duidelijk dat het buiten hun normen valt. En precies daar verzet de islam zich tegen. “Wen er maar aan”, zeggen de gewiekste jongens van DENK.
Ik zie het onderzoek als een jij-bak (kijk eens wat jullie
zelf doen). Jijbakken is een bekende strategie van moslims. Het is een vorm van verbale jihad. In dit geval zouden
we het eigenlijk moeten hebben over wat onder meer vrouwen, homo’s, joden aan
bejegening door moslims ervaren. Welke universiteit gaat dat eens onderzoeken
in Rotterdam, waar de aangiftebereidheid onder autochtonen lager is dan bij de
tot aangifte gestimuleerde moslims en moslima’s. En, worden de Turkse scheldpartijen tegen Ebru Umar ook onderzocht!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten