![]() |
Jan Pieterszoon Coen, omver gehaald, maar weer op zijn plaats gezet |
We hadden er
begrip voor toen de standbeelden van Stalin en Saddam Hoessein omver getrokken
werden. Het waren geen herinneringsbeelden of eerbetoon voor verdiensten. Ze
werden opgericht als persoonsverheerlijking van dictators nog tijdens hun
bewind.
Nu ons via
standbeelden de in brons gegoten geschiedenis van Nederland ter discussie wordt
gesteld, voelen we ons ongemakkelijk. Het gaat niet alleen om
standbeelden. Ook het beeld van Zwarte
Piet was aan discussie onderhevig en wordt nu gaandeweg vervangen door een
kleurenpiet. De goede man had nooit iets te maken met slavernij, maar
actievoerders wisten hem tot symbool te maken van het Nederlands aandeel in de
slavernij.
Als er een
initiatief zou komen om een standbeeld voor Adam, de vader van de mensheid
volgens velen, op te richten, zou er ook discussie ontstaan. De man was fout.
Hij had die appel nooit moeten aannemen. Dankzij hem leven we nu in een
tranendal in plaats van in het paradijs.
![]() |
anti-homo |
Discussie
ontstond ook over het standbeeld
van Abraham Kuyper in Maassluis. In 2006 wees de gemeenteraad het plaatsen
van zijn standbeeld nog af. De man was immers nogal anti-homo geweest en dat
konden we de hedendaagse homo’s toch niet aandoen. In 2008 kwam het er toch en
niemand heeft het meer over zijn anti-homogezindheid. We weten wat ons verleden was en niemand ziet
het standbeeld van Kuyper als een verheerlijking van de anti-homogeschiedenis
of als opwekking om weer anti-homo te zijn. Katholieken hadden ook kunnen protesteren. Kuyper was immers de voorman van een christelijke stroming die een paar eeuwen het katholieke volksdeel onderdrukte vanwege de vermeende trouw aan Rome.
De discussie
over het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen op het mooiste plein van Hoorn
heeft geleid tot een piepklein bordje op de sokkel. Daar staat op dat hij
omstreden is. Alsof we dat vandaag de dag niet weten. Nu gaan er ook stemmen op
om de tunnel die zijn naam draagt van een andere naam te voorzien. Alsof die
naam een verheerlijking zou zijn van het verleden of een opwekking om onze
vloot er op uit te sturen om weer eens een kolonie te veroveren. We weten wie Coen was, hij behoort tot ons
verleden.
Als de gewetensvollen
en actievoerders consequent zijn, moet ook de Amsterdamse grachtengordel, voor
hen een monument van het ‘roofkapitalisme’, worden gesloopt of voorzien van
bordjes die vermelden dat ze een verleden vertegenwoordigen dat niet zo mooi
was. De actievoerders noemen de ‘gouden eeuw’, niet voor niets de ‘grauwe eeuw’.
Het bekijken
van het verleden door de bril van vandaag heeft iets calvinistisch. Veel dingen
die in het verleden algemeen geaccepteerd werden, zouden we vandaag niet willen
herhalen. Moeten we die vooruitgang vieren door de beelden van het verleden te
laten verdwijnen of bekladden? We erkennen het verleden. Voor de homo’s is er
een monument en dat is er ook voor het slavernijverleden.
De
geschiedenis herschrijven vanuit een hedendaagse bril kan geen aanleiding zijn
om de hedendaagse Nederlander te laten boeten voor wat zijn voorvaders nog
normaal konden vinden. Wie daar toch naar streeft of actie voor voert, zit
fout. Een erkend verleden moet genoeg zijn om te stoppen met zeuren.
De goede vraag is natuurlijk: waarom zeuren ze eigenlijk?
Die vraag probeer ik morgen te beantwoorden
Die vraag probeer ik morgen te beantwoorden
1 opmerking:
Die zeikerds moeten altijd wat te klagen hebben.
Een reactie posten