Saadia Ait-Taleb |
De
Amsterdamse gemeenteraad discussieert vandaag over wat er verkeerd is gegaan
bij de afdeling ‘radicalisatie en polarisatie’. Voorafgaande aan die discussie
ging van der Laan diep door het stof met de boodschap dat het toezicht op de
afdeling ernstig tekort schoot. Dat is echter niet het echte probleem. Dat is
de Marokkaanse cultuur.
In een
interview met de Groene Amsterdammer (02072014)
heeft Fatima Elatik die cultuur kernachtig onder woorden gebracht:
“Wat is
de waarde van familie?
‘Je
familie, daar doe je alles voor en dat is wederkerig. Zij doen ook alles voor
jou.’
De conclusie
dat bij de afdeling onder leiding van Saadia Ait-Taleb loyaliteit
boven kwaliteit ging wijst op coöptatie waarbij vrienden en familie begunstigd werden.
Dat gold niet alleen voor het aannamebeleid, maar ook bij het verstrekken van
opdrachten.
En dat is
nog niet alles. Als moslims worden Marokkanen geacht niets ten nadele van de
islam te doen. Waar mogelijk worden zij geacht het belang van de islam te
dienen. Elkaar de bal toespelen heeft niet alleen te maken met het bevoordelen
van het eigen netwerk, maar ook met de
belangenbehartiging voor de eigen etnische groep en de islam.
In feite is
het de tribale cultuur waar deze
houding uit voortvloeit. In alle beschouwingen over de islam en moslims krijgt
de tribale cultuur nog steeds te weinig aandacht, terwijl het toch een grotere
probleemveroorzaker is dan de islam zelf. De tribale cultuur is grondig
onderzocht en beschreven door de Canadese antropoloog Salzman. Wie zich daar
verder in wil verdiepen, heeft veel aan het essay dat Salman schreef over de tribale
cultuur.
Tribale
cultuur staat haaks op de Nederlandse cultuur. De veiligheid en
bestaanszekerheid die de tribale cultuur biedt is in feite discriminerend ten
opzichte van degenen die buiten de groep vallen. Veiligheid en
bestaanszekerheid worden in Nederland gewaarborgd door wetten en de handhaving
van wetten die ieder individu rechtszekerheid bieden. In islamitische landen,
waar wetten en de handhaving daarvan leiden onder de overal aanwezige corruptie,
is de tribale cultuur een veilige haven. De onbekendheid met tribale cultuur is
een probleem. Bij tribale cultuur denkt men meestal aan exotische stammen. Dat de
bevolking van islamitische landen sterk leunt op de tribale cultuur die
verweven is met de islam is veel minder bekend.
Door het
bevoordelen van elkaar, de belangenbehartiging voor de eigen etnische groep en
het dienen van de islam, leidt de tribale cultuur in Nederland juist tot
corruptie van de Nederlandse waarden en normen. Fraude met subsidies is een van
de gevolgen daarvan.
De tribale
cultuur van moslims zou veel meer aandacht dienen te krijgen in het
personeelsbeleid bij de overheid. Het voornemen bijvoorbeeld van de Amsterdamse
politie om veel meer allochtonen te werven, moet in dit licht bekeken worden.
Als het niet gepaard gaat met een streng integriteitsbeleid dat corruptie en fraude
tegengaat, kunnen de problemen bij voorbaat worden voorspeld. Het ligt niet
altijd aan de individuele moslim zelf. De tribale cultuur veroorzaakt groepsdruk die
niet altijd even plezierig is en waar men zich zelden aan kan onttrekken. Vandaag meldde de Telegraaf dat integriteitsproblemen en corruptie onder allochtone agenten veelvuldig zijn
De gemeente
Amsterdam zit niet alleen met een managementprobleem, maar vooral met een
cultureel probleem dat overal in de ambtelijke organisatie voor problemen
zorgt. Het is een hardnekkig probleem dat zich ook voordoet in de relatie van
de gemeente met islamitische instituties.
3 opmerkingen:
Goed, scherp, beknopt en bondig beschreven Peter. Een opmerking wel, je schrijft; "dat de bevolking van islamitische landen sterk leunt op de tribale cultuur die verweven is met de islam (....). Het woord verweven. Verweven heeft voor mij de betekenis van twee verschillende dingen die met elkaar verknoopt/verweven raken. Ik zie meer een intrinsieke of inherente eenheid. Er lijkt dan een organische groei plaats te vinden, je hebt familie, clan, stam, volk - althans min of meer één taal, en dan de oemma die door mohammed ingesteld en geheiligd werd door een directe eenheid te onderwijzen met tawhid, de eenheid van god. In die zin versterkt de islam de tribale cultuur, terwijl je kan zeggen dat het ooit positief bedoeld was, of positief uitwerkte omdat de enge begrensde stam en clan gevoelens werden overstegen naar een hele Arabische cultuur en zelfs verder naar andere volken en culturen. Of dat zo was kan over gediscussieerd worden in ieder geval is het hier en nu een nadeel. Ik vind je artikel daarom zo goed omdat het (voor mij in ieder geval) aantoont dat het inderdaad dat familie en clan instinct is dat groeit en doorgroeit. Er vindt op het punt waar het overgaat in oemma geen mutatie plaats naar een meer universeel mens- en godsbeeld. Het blijft inderdaad de eigen familie, eigen stam of clan of de eigen godsdienst. Het blijft tegenover de anderen staan die er niet bij horen.
Ad Rek, interessant. We kijken beide vanuit een ander perspectief. Ik benoem verwevenheid als oorzaak, jij ziet (als gevolg) de ontstane eenheid. Dat instinct is er, het is de nomadische, tribale Arabische cultuur van het recht van de sterkste.Daarin is 'roof' een middel van bestaan. Dat het zich via de islam verspreid naar andere culturen is waar. De theologie van de islam rechtvaardigt de verspreiding van het 'instinct'. Voor mij blijft er echter sprake van verwevenheid. De schrijvers van de koran hebben uit de joodse en christelijke theologie geput en die verweven met de normen en waarden van de tribale cultuur. Die tribale cultuur die via de islam wordt doorgegeven wordt onvoldoende onderkend.
Een reactie posten