Lachend beschuldigt hij ons van racisme |
Jeffrey
Afriyie kwam met zijn broer op twaalfjarige leeftijd naar Nederland. Het ging
om gezinshereniging. Zijn vader was hier al en wilde zijn kinderen een betere
toekomst geven dan in Ghana mogelijk was. Zijn moeder bleef achter in Ghana. Afriyie
ziet zichzelf vooral als dichter. Tegenwoordig is de actie tegen Zwarte Piet
voor hem een verdienmodel. Hij krijgt subsidie, ontvangt vergoeding voor
lezingen, waaronder op scholen en voor het door hem ontwikkelt lesmodel dat
door veel scholen is afgenomen.
Voor de vraag
hoe hij de voorman kon worden van de ‘KickOutZwartePiet-bewging, zijn we
aangewezen op zijn verhalen daarover. Aanvankelijk ging het over zijn zoon die
voor ‘Zwarte Piet’ was uitgescholden. Kinderen in het geding brengen werkt
goed, het roept mededogen op. Kinderen worden ook uitgescholden voor
brillenjood, vetklep, schele, hoerenzoon, vuurtoren, dikzak, rooie of een
pesterige verschrijving van hun naam. Ze kunnen zich allemaal niet beroepen op
racisme. Als ze verstandige ouders hebben worden ze opgevoed in weerbaarheid.
Ouders doen ook beroep op de school die meestal een pestprotocol heeft. Afriyie
ziet het niet als pesten, maar als racisme en besloot dat Zwarte Piet het land
uit geschopt moest worden. Tegenwoordig zegt hij zijn motivatie te ontlenen aan
de Bijlmerjeugd die zich geen Nederlander zou voelen. 'Wat
heeft Nederland ooit voor mij gedaan', zeggen ze volgens Afriyie. Hij wil
ze helpen. Het is echter de vraag of hen opzetten tegen ‘racisme’ de best
denkbare hulp is. Het leidt tot slachtofferschap en slachtofferschap is een
voorbehoedsmiddel tegen zelfkritiek.
‘Schop
Zwarte Piet het land uit’ is een nogal agressief actiemodel, al zegt Afryie dat
zijn model vooral praten, verder praten en nog eens praten is. Voor iemand die
zijn baan als beveiliger verloor vanwege gewelddadigheid tijdens demonstraties,
klinkt dat niet erg geloofwaardig. Zijn verhaal ontmoet
in de media nauwelijks weerstand. De angst om anders voor ‘racist’ te
worden uitgemaakt, speelt daarbij een rol.
Zijn
medestander Kiza Magandane, sinds twaalf jaar in Nederland verblijvend, zegt
het zo:
“De
hardnekkigheid waarmee Zwarte Piet wordt verdedigd, alsof er mensenlevens vanaf
hangen, is tekenend voor de pijnlijke tweedeling in ons land. De witte
meerderheid, gevangen in haar comfortabele zone, ontbreekt het aan compassie en
solidariteit jegens de zwarte minderheid die met legitieme argumenten duidelijk
maakt dat de spelregels in de Nederlandse publieke ruimte aan vernieuwing toe
zijn.”
Zo’n tekst voelt
hetzelfde als islamisering. Moslims slaagden er in Amsterdam in om het kruis op
de mijter te laten verwijderen omdat het aanstootgevend is. Nieuwkomers die de
behoefte hebben om hun land van aankomst te veranderen overeenkomstig hun behoeften,
roepen verzet op. In de overzeese gebiedsdelen bestaat er nauwelijks aversie
tegen Zwarte Piet. Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking ziet geen
racisme in het cultuursymbool dat Zwarte Piet is. Verzet is er ook om Zwarte
Piet in verbinding te brengen met slavernij (hij is een knecht), kolonialisme,
racisme en discriminatie. Blokkeerfriezen maakten hun punt. Demonstreren is
prima, maar niet bij de intocht. Ze worden als racisten gezien. Recent werd in
Den Haag een vergadering van KOZP aangevallen waarbij ruiten sneuvelden en auto’s
werden vernield. Het is een vorm van agressie die afgekeurd moet worden maar
wel signaalwaarden heeft. Voor KOZP was het aanleiding om zich weer eens als
slachtoffer te afficheren. “We zijn een schietschijf geworden”, zegt Afriyie.
Eerder
zei hij: “De reacties op de demonstraties tegen Zwarte Piet bewijzen de
noodzaak van die demonstraties. ‘Iedereen heeft dat nu kunnen zien.” Hij wordt nauwelijks tegengesproken bij
dit soort opmerkingen. Die reacties zouden hem ook tot nadenken kunnen stemmen
met de vraag of het actiemodel een aanpassing behoeft. Bijvoorbeeld niet
demonstreren bij intochten. Het citaat geeft het al aan, de reacties
rechtvaardigen verdere demonstraties. Hij wil de bestaande situatie ter
discussie stellen, maar niet zijn visie op de bestaande situatie. Die staat
vast. Dat is de zekerheid waar hij zich aan vast houdt.
Narcisme is
een pathologische reactie op angst en onzekerheid. Dat is wat ik herken in de
positie die Afriyie kiest. Als je als twaalfjarige naar Nederland komt, de
cultuur niet kent en een afwijkende huidskleur hebt, ben je onzeker en angstig.
Als die onzekerheid ziekelijke vormen aanneemt, noemen we dat narcisme. Een
narcist is altijd slachtoffer, geeft anderen altijd de schuld van wat hem
overkomt, is dwingend en veeleisend, kent geen empathie, is niet in staat tot
zelfreflectie en is berucht vanwege de wijze waarop hij in zijn omgeving
verdeeldheid oproept door zijn medestanders tot vriend te benoemen en zijn
critici tot vijanden te bestempelen. Dat is precies wat we zien gebeuren.
Afriyie: “Ik heb heel veel respect (vleien pl) voor alle witte mensen die uit hun
bubbel durven te stappen om aan de goede kant van de geschiedenis te staan”.
De anderen deugen niet. Het fenomeen van Zwarte Piet is een onderwerp van
verdeeldheid geworden. Ziekelijke onzekerheid, narcisme, kenmerkt zich onder
andere door projectie. Consequent geredeneerd betekent dit dat Afriyie zijn
eigen racisme op zijn omgeving projecteert.
In
deze link over de relatie tussen narcisme en projectie wordt dat als volgt
omschreven: “Feitelijk is projectie een onbewuste
manier om het bestaan van iets in jezelf te ontkennen en het aan
anderen toe te kennen, het te externaliseren. De narcist projecteert omdat hij/zij
eenvoudigweg geen verantwoordelijkheid voor zijn pathologie kan en wil nemen.”
Zwart
racisme bestaat. In de kern is KOZP een megalomane vorm van narcisme met een
racistische achtergrond. ‘Blanke mensen deugen niet’ is de versie van het
betoog van de narcist die zichzelf superieur acht en zichzelf als de maat der
dingen ziet. In het geval van de KOZP kan er beroep worden gedaan op een
bestaand narratief dat door de media wordt ondersteund. Het zijn de media en de
verabsolutering van het demonstratierecht die KOZP haar narcistisch platform
hebben gegeven. Dat Zwarte Piet helemaal niets met racisme heeft te maken, heb
ik al eens eerder uitgelegd.
1 opmerking:
Het kenmerk van een narcist is dat niemand deugt behalve degene die hem gelijk geeft.
Dat is Afriyie ten voeten uit.
Een reactie posten