De aanval
van een dertigtal Hagenezen op een ‘congres’ van KOZP wil maar geen status van ‘racistisch’
incident krijgen. Hoewel enkele partijen in de gemeenteraad van Den Haag er bij
interim-burgemeester Remkes op aandrongen het als een ‘racistisch’ incident te
veroordelen, weigerde hij dat. Ik geef geen oordeel alvorens alle feiten te
kennen en het onderzoek loopt nog, was zijn verweer.
Anders liep
het met de Excelsior-speler Ahmad Mendes Moreira die tijdens een wedstrijd
tegen FC Den Bosch werd uitgemaakt voor alles wat lelijk is. ‘Racisme’ luidt
het oordeel alom. Ook minister-president Rutte en bondscoach Koeman lieten zich
in die zin horen. In de Volkskrant (19-11-2019) liet cultuursociologe Fiona
Harmsen optekenen: “Vooroordelen zitten in ons systeem. Er is overal racisme”.
Dat zullen ze bij KOZP met genoegen lezen. Het is ook hun boodschap en ze
verwijten Rutte dat die zich niet veroordelend uitliet over het in hun ogen ‘racistisch’
incident in Den Haag.
Het vinden
van een algemeen geldende definitie van wat ‘racisme eigenlijk betekent, is nog best moeilijk. Ik hou
het op: dat leden van een bepaald ras zich inherent superieur achten aan leden
van een ander ras en hen dienovereenkomstig behandelen.
Was het
voetbalincident een ‘racistisch’ incident? Peter
van Lenth twijfelt daar vanuit zijn vakgebied aan. Hij ziet er eerder
onbeschoftheid in. Daar zou de hierboven geciteerde Fiona Harmsen grote moeite
mee hebben. “Ontkenning is het ergst”, schrijft ze. Met die twee kanten van het
probleem zitten we midden in de strijd over ‘racisme’. Het bestuur van FC Den
Bosch werd op de knieën gedwongen nadat ze eerder een laconieke verklaring gaf.
‘Racisme’ is
een giftig woord. Bij het gebruik van dat woord zijn de Holocaust, de Apartheid
en de Ku Klux Klan niet ver weg. Pijnlijke momenten uit de geschiedenis van de
mensheid die nog na smeulen. Van mij zult u niet horen dat het tribale superioriteitsgevoel
ten opzichte van anderen helemaal niet meer bestaat. Ik wil wel beweren dat
niet alles wat ‘racisme’ wordt genoemd dat ook werkelijk is. In de strikte zin
van het woord komt het heel wat minder vaak voor dan het lijkt door de vele
ongefundeerde beschuldigingen.
Eerder
schreef ik al eens over het feit dat
‘racisme’ in feite een verouderd woord is. In dat blog verwees ik naar Nicholas
Wade die op basis van genetisch onderzoek vaststelde dat er in de wereld drie
groepen zijn die door vroegtijdige ontwikkeling in isolatie genetische kenmerken
vertonen die aanleiding geven tot rassenonderscheid. Het Kaukasische ras, het
Aziatische ras en het Sub-Sahara-ras laten genetisch sterke verschillen zien. Binnen
die groepen kan men nog spreken van kleinere verschillen die tot het
onderscheiden van ‘etniciteiten’ leidt. Wade
was zich welbewust van zijn spraakmakende bevindingen en schreef
daarover: ‘Several of the intelectual barriers erected many years ago to
combat racism now stand in the way of studying the recent evolutionary past.
This include the assumption that there has been no recent human evolution and
the assertion that races do not exist’. De kritiek op zijn bevindingen
was niet mals. Maar Wade weerlegde die door er op te wijzen dat die overwegend
politiek van aard was en niet wetenschappelijk.
‘Racisme’ is
onderwerp geworden van een strijdtoneel dat tot grote verdeeldheid leidt. Het
is niet verwonderlijk dat het steeds vaker te horen is in Europese landen die
voor de grote migratiegolven nog homogeen van samenstelling waren. De beschuldiging van ‘racisme’
is voor veel migranten een wapen geworden om al dan niet vermeende ongelijke
behandeling te bestrijden.
Volgens het
door Wade gevonden onderscheid kunnen moslims geen beroep doen op ‘racisme’
omdat ze in feite tot dezelfde Kaukasische groep behoren als Westerlingen.
Leden van de Aziatische groep beroepen zich zelden of nooit op ‘racisme’. Het
is vooral de Sub-Saharagroep waaruit die beschuldiging klinkt. Voor zover die
in Europese landen te horen is kan worden aangetoond dat dit veelal gebaseerd
is op import van analyses van de verhoudingen binnen Amerika. Die hebben echter
een totaal andere achtergrond en geschiedenis dan geldt voor de verhoudingen
binnen Europa.
Zich
superieur voelen en de anderen minderwaardig is groepsgedrag dat overal
voorkomt. Links als groep acht zich superieur aan rechts en omgekeerd. We
noemen dat geen racisme, maar probeer als raadslid van de PVV maar eens aan een
baan te komen. Moslims achten zich superieur aan de minderwaardige ongelovigen,
maar het wordt pas ‘racisme’ genoemd als het omgekeerd is. Onderscheid maken vanuit
een bepaalde groepsidentiteit is een natuurlijk fenomeen, het komt overal voor,
ook, of misschien juist in Afrika (denk bijvoorbeeld aan de Hutu’s en Tutsi’s).
Het kan daar geen racisme genoemd worden, het is tribaal van aard.
Eerder dan ‘racistisch’,
kan ook het verbale geweld van de FC Den Bosch supporters, tribaal worden
genoemd. Het kan als ‘onbeschaafd’ (en onsportief) worden veroordeeld. Het is
eerder pesten, provoceren, treiteren en beledigen. Iedereen die dat overkomt kan onderuit
gaan. Ook tegenstanders zonder kleur hadden te maken met verbaal geweld van de
Bossche supporters. De donkere spelers van FC Den Bosch worden dan weer niet ‘racistisch’
bejegend door de Bossche supporters.
Met name in
Europa is ‘racisme’ een onbruikbaar woord geworden. ‘Racisme’ is ook moeilijk
bewijsbaar. Toon maar eens aan dat iemand die van ‘racisme’ wordt beschuldigd
zichzelf superieur acht en de ander minderwaardig alleen vanwege diens ras. Wat
is eigenlijk het verschil tussen iemand uitschelden voor brillenjood, vetklep
of kutneger. Alleen bij vooringenomenheid ontstaat verschil.
Vooral door
het misbruik, is ‘racisme’ een onbruikbaar woord geworden dat we eerder zouden
moeten veroordelen als Godwin dan de gebruiker daarvan te ondersteunen. Aan de
term ‘discriminatie’ hebben we genoeg. In de geest van Nicholas Wade is ‘racisme’
een politiek woord waar belangen achter schuilen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten