Een imam
heeft in een Haagse moskee bij een overlijdensplechtigheid ongelovigen en
andersgelovigen ‘varkens’ genoemd. Een drietal aanwezigen was zo verbijsterd
dat ze aangifte hebben gedaan van groepsbelediging. Dat fenomeen kennen we.
Heel wat mensen hebben tegen Wilders aangifte gedaan vanwege groepsbelediging.
Wilders is voor zijn minder, minder…… in eerste aanleg veroordeeld en vecht dit
nu aan in hoger beroep.
Er zijn
grote verschillen tussen de imam en Wilders. Wilders had het over een etnische
groep die in Nederland steeds minder populair wordt. Ik heb al eens geschreven
dat een paar miljoen Nederlanders voor hetzelfde veroordeeld kunnen worden
omdat ze dezelfde mening hebben als Wilders. Wilders is echter een publiek
bekend persoon en tegen die paar miljoen ja-zeggers is geen aangifte gedaan. Voor
hen is de veroordeling van Wilders echter wel een signaal. Het mag niet. Het is
een belediging van een groep en zet aan tot racisme en discriminatie.
Bij de imam
is sprake van een heel andere situatie. In feite citeert hij de koran, het
directe woord van Allah. In de koran staat immers dat ongelovigen gelijk zijn
aan apen en varkens. En Allah kan het niet mis hebben, althans dat geloven de
meeste moslims. Dat wordt dus een behoorlijk probleem voor de Officier van
Justitie die de eis moet formuleren en onderbouwen.
De imam kan
zich beroepen op de vrijheid van godsdienst die ook voor de islam geldt. Hij
heeft geen persoonlijk oordeel uitgesproken, maar zich beroepen op een heilige
tekst. Hem kan niet worden verweten dat die tekst bestaat, hem kan ook niet
worden verweten dat hij die tekst gebruikt. Het behoort tot het geloofsgoed van
de islam.
Er staan wel
meer vervelende dingen in de koran. Bijvoorbeeld dat je je vrouw mag tuchtigen.
Imams beweren dat het eerder corrigerend dan tuchtigend mag zijn en geen blauwe
plekken of erger mag veroorzaken. Het is één van de (vele) voorbeelden waar de
leer van de islam afwijkt van in Nederland geldende normen en waarden. Als de
Officier van Justitie die met de aangifte is belast en deze aanhangig maakt,
zou dit de eerste rechtszaak kunnen zijn waarin een heilige islamitische tekst
wordt veroordeeld als in strijd met de wet.
Justitie zou
zich hiermee op een uiterst lastig terrein kunnen begeven. De kwestie gaat niet
over een opvatting zoals bij Wilders, maar om een uitspraak van een imam die
direct gebaseerd is op een heilige tekst en daar naar verwijst. Binnen het
rechtsgebied van de imam, de sharia, is
daar niets mis mee. Het enige smalle pad dat begaanbaar is, is te verwijzen
naar de islamitische leer dat waar moslims niet in de meerderheid zijn, zij zich
dienen te houden aan de Nederlandse wet. Dat is een opvatting die de
Nederlandse wetgever kent in de zin dat inwoners zich aan de geldende wetten
dienen te houden. Die opvatting wordt op andere gronden gesteund door de leer
van de islam, zij het dat die voorwaardelijk is.
De islam
kent echter in zijn leer de nodige achterdeurtjes. Zie bijvoorbeeld het verweer
van terreurmoordenaar Gökmen T. die stelde dat voor hem de wet van Allah boven
alles gaat. Hij is niet de enige die dit verweer voerde. Het verwijst naar de
islamitische opvatting dat de wet van het land van vestiging geldt, tenzij dat
voor een moslim een gewetensprobleem oplevert dat verzet rechtvaardigt. De imam
van de Haagse moskee zal dat niet doen. Daarmee zou hij de reputatie van de
islam in Nederland schaden. In dat verband ga ik er van uit dat zijn verweer
zal bestaan uit een omstandig excuus en aanvaarding van het feit dat hij de
Nederlandse wet heeft overtreden. Daarbij kan hij nog aanvoeren dat hij die
wetten niet zo goed kent.
De eventuele
veroordeling van de imam leidt tot een ander probleem. Moslims zullen betogen
dat er geen kwaad insteekt als heilige teksten worden geciteerd en zullen
beweren dat iedereen die daar aanwezig was wel weet dat het een tekst is die in
Nederland niet aanvaardbaar is.
De koran en
de daarop gebaseerde islamitische leer kent tal van teksten die in Nederland niet
aanvaardbaar zijn. Een rechtszaak zou het begin kunnen zijn om dat duidelijk te
maken. Je mag geloven wat je wil, maar de Nederlandse wet bepaalt wat je niet
publiekelijk kan zeggen of doen. Dat geeft duidelijkheid aan moslims en
niet-moslims.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten