Minister
Sigrid Kaag mocht op 30 september 2018 de Abel Herzberg lezing houden. Of Abel
Herzberg zich in zijn graf zou hebben omgedraaid als hij haar lezing had kunnen
horen, zullen we nooit weten. Aannemelijk is het wel. Van Abel Herzberg heeft
Kaag niets begrepen. De lezing van Kaag vertoont verder opvallende gelijkenissen met
de ‘Burgemeester Dales lezing’ zoals die op 2 februari 2018 werd uitgesproken
door Ollogren.
De stilte bij Kaag
Kaag moet
een bevlogen tekstschrijver en een uitgekiende mediastrategie hebben gehad. De
dag na haar lezing klonk er in de media een oorverdovend applaus op. De column
van Sitalsing in de Volkskrant was nagenoeg een heiligverklaring. Al snel
na het uitsterven van het applaus begon men zich in Nederland af te vragen wat al
die mooie woorden nu eigenlijk onthulden. Dan gaat het vooral over “niet
stilzwijgend wegkijken wanneer de democratische rechtsstaat wordt ondermijnd
door het oprukkende ‘tribale identiteitsdenken’, dat we terugzien in ‘de roep
om een sterke man, die redding zal brengen’ en in het denken waarin ‘feiten
geen feiten meer zijn’ en ‘de pers een tegenstander’ is.” Grote woorden
constateerden velen die vele bewijzen aandroegen voor het tegendeel van zwijgen
en wegkijken. Zelf moest ik bij Kaag’s woorden vooral denken aan de
ongemakkelijke stiltes die ontstaan als in een groep iemand hardhandig de oren
worden gewassen vanwege een opmerking die als niet politiek correct kan worden
opgevat. Een verbazende stilte, maar juist het stillen van het niet politiek
correcte is het doel van Kaag. Tot zijn uiterste gecomprimeerd roept Kaag op
tot de versterking van de sociale controle ten behoeve van het onderdrukken van
wat niet als politiek correct kan worden gezien. ‘Kom op’ zegt Kaag, “We zijn
met velen”
De stilte over grondwetsartikel 1 bij
Ollongren
De Ien Daleslezing van Ollongren kan worden gezien als een verdere pervertering van
artikel 1 van de Grondwet. Artikel 1 regelt de verhouding tussen overheid en
burger waarin de gelijkheid voor de wet het beginsel is. Steeds vaker
verschijnt echter de opvatting dat het als anti-discriminatie artikel ook van
toepassing is op burgers onderling. Dat
laatste is volgens Ollongren zelfs zo fundamenteel dat het de Nederlandse
identiteit bepaalt. Ze noemt dat een ‘goed bewaard geheim’. Er leeft in
Nederland geen emotionele binding met de grondwet, zoals dat in Amerika wel het
geval is. Ze wijst op het ‘Plakkaat van Verlatinge’ als historische bron,
daarin is gesteld: ‘de wil van het volk legitimeert de machthebber’. Leuk
citaat van een minister die het raadgevend referendum heeft afgeschaft omdat de
regering zich daar ongemakkelijk bij voelt. Met haar lofprijzingen en
verabsolutering van de grondwet gaat ze zover
dat ze stelt dat de grondwet een minimum aan gemeenschappelijke waarden
bevat, zodat de wet iedereen de ruimte geeft voor een eigen invulling van
cultuur en identiteit. De multiculturele samenleving vindt in Ollongren een bevlogen
verdedigster. Vervolgens komt ze in haar lezing op het zelfde thema als bij
Kaag: “De grondrechten zijn voor hun voortbestaan afhankelijk van voldoende
draagvlak. Als we niet oppassen worden die bedreigd”. Ook van Ollongren mogen
we niet stil blijven. Ze noemt het populisme met Pim Fortuin, Wilders en Baudet
als bedreiging voor de grondrechten. Verontwaardigd noemt ze het voorstel van
Fortuin om artikel 1 van de grondwet af te schaffen. Dat die artikel 7 -Niemand
heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te
openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.- voldoende achtte, laat ze onvermeld. Het
grondrecht van vrije meningsuiting is bij Ollogren en bij Kaag niet in goede
handen. Er zijn volgens hen goede en slechte meningen en slechte meningen moet
worden weersproken en uitgebannen.
Het elitair narcistisch universum van
Kaag en Ollongren
De bestaande
polarisatie, waar beide dames hun aandeel in hebben, gaat nog niet zover als in
de strijd aan het einde van de achttiende eeuw tussen patriotten
en prinsgezinden. De tegenwoordige polarisatie is die tussen de elite en ‘het
volk’ als partijen. ‘Het volk’ vormt een bedreiging voor beide dames. Het wil
een meer directe democratie, minder globalisering en Europa, beheersing van de
migratie en meer aandacht voor integratie en onder toezichtstelling van de
islam die als bedreiging wordt gevoeld. De opvattingen van Ollongren en Kaag zijn
van politieke aard maar hangen ook op verbazende wijze samen met hun
persoonlijke situatie zoals ze die onthullen in hun respectievelijke lezingen.
De Ollongrens behoorden tot de Finse adel en een deel kwam door grenswijzigingen terecht in het feodale Rusland. Opa Alexander (!) was het speelkameraadje van de
laatste Tsaar. Na 1918 kwamen ze via Finland in het koloniale Indië terecht waar
ze een koffieplantage hadden. Na de tweede wereldoorlog kwamen ze uiteindelijk terecht
in den Haag. Nationale en etnische achtergronden hebben niet zo’n
doorslaggevende betekenis zegt Ollongren die een sterke band heeft met de
Oranjes. ‘Niemand is terug te brengen tot één enkele identiteit.’
Kaag heeft
geen ‘adelijke’ achtergrond, maar verbleef na het VWO voor studie en werk in
het buitenland. Ze kwam pas terug 'omdat Nederland een beroep op haar deed'. Dat er
in Nederland enig wantrouwen bestaat vanwege haar huwelijk met een actieve Palestijnse
politicus, begrijpt ze niet zo goed. Ook niet dat ze soms moet uitleggen waarom
haar dochter ‘anders’ oogt. Ze voelt zich soms vreemdeling in eigen land. Het
raakt haar en motiveert haar, zegt ze.
Mensen
hebben de neiging om hun omgeving af te stemmen op hun eigen wensen en
behoeften. Wanneer dat grenzen over gaat, wordt dat narcistisch genoemd. Dan
worden mensen verdeeld in vriend of vijand en dienen de vijanden als zondebok
het veld te verlaten. Vrienden worden onderworpen aan een voortdurende
beoordeling en moeten hun trouw bewijzen door hun boodschap uit te dragen (niet
stil zijn). Door narcisten gemaakte keuzes mogen geen consequenties hebben, want
dat is ‘onrechtvaardig’. De narcist kan immers niets fout doen.
Het beeld
dat beide dames de uit hun persoonlijke levenssituatie voortkomende wensen en
behoefte projecteren op Nederland en dat dienovereenkomstig proberen te
veranderen door onder meer degenen die daarbij in de weg zitten tot vijand te
verklaren en monddood proberen te maken, is overweldigend. Het zijn narcistische
politici die het persoonlijk belang met dubieuze teksten omtoveren in algemeen
belang. Vanwege hun narcistische aard is het niet te verwachten dat Kaag en Ollongren het op persoonlijk vlak goed met elkaar kunnen vinden.
Wat Abel Herzberg zegt
Abel
Herzberg kan volgens zijn biograaf Arie Kuiper worden omschreven als een zeer
wijze, maar ook eigenwijze man. In een interview in de Groene
schetst Kuiper diens erfenis als volgt: “Herzbergs literaire erfenis zou ik
Genuanceerd Denken willen noemen. De zaken zijn niet zwart of wit. Het
levensdevies van zijn romanpersonage Salomon Zeitcheck luidde al: “Het is niet zo.” Dit zou je op alle
scholen, op alle universiteiten, op alle openbare gebouwen op grote borden
moeten ophangen.”
Daarom zou
Herzberg zich in zijn graf kunnen hebben omgedraaid na het horen van de lezing
van Kaag (die ongeveer hetzelfde was als die van Ollongren). Herzberg wilde
vijanden begrijpen, niet veroordelen. Je kon pas over iemand oordelen als je in
dienst schoenen hebt gestaan, zei hij. Dat niveau halen onze damesministers op
geen stukken na. Ze hebben vijanden nodig. Met Fortuin, Wilders en Baudet
veroordelen ze miljoenen Nederlanders die zich anders gedragen dan de dames
overeenkomstig hun persoonlijke behoeften en wensen wenselijk achtten.
Verwant blog: Het ergste móet nog komen
Verwant blog: Het ergste móet nog komen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten